DEBATT

Er forvaltning av data det første du tenker på om morgenen?

Det burde det være, om du skal få nytte av kunstig intelligens.

Andreas Sinding Aasen skriver i kronikken at mange virksomheter gir dataene sine altfor lite oppmerksomhet.
Andreas Sinding Aasen skriver i kronikken at mange virksomheter gir dataene sine altfor lite oppmerksomhet. Illustrasjonsfoto: Erlend Tangeraas Lygre
Andreas Sinding Aasen, rådgiver i Devoteam
8. juni 2024 - 14:00

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

Norden leder an når det kommer til digitalisering og digital endring. På det å bli datadrevet halser vi etter andre land i Europa og USA. En undersøkelse fra Capgemini har vist at åtte av ti virksomheter i USA er modne på dataforvaltning (Kilde: The Futute of Data, Agarval, Aune Mukkamala, Sandberg, 2023). Tilsvarende tall i Norden er mindre enn hver andre bedrift.

I vår region er det også et tydeligere skille mellom nye «digitale virksomheter» som kjennetegnes av å være gode på å lage forretningsmodeller rundt data, og mer tradisjonelle virksomheter. Dette gapet er større nå enn for ti år siden (Kilde: The Future of Data).

Skal en bli datadrevet, må styret og ledergruppen forstå viktigheten av data og prioritere dette på lik linje med andre kritiske ressurser. Det gjør de færreste i dag. Denne erkjennelsen er paradoksal med tanke på hvor mye fokus det har vært på verdien av data de siste ti årene.

Hvordan skal dine data foredles?

Andreas Sinding Aasen, rådgiver i Devoteam. <i>Foto:  CF Wesenberg</i>
Andreas Sinding Aasen, rådgiver i Devoteam. Foto:  CF Wesenberg

Data må forvaltes som en kritisk ressurs. I dag er det applikasjoner og systemer som får oppmerksomheten. Derfor er det på høy tid at data settes i sentrum. Data er stabile strukturer, mens applikasjoner kommer og går. I en data-sentrisk tilnærming rettes oppmerksomheten mot styring av data og utvikling av dataprodukter. Det er naturlig å starte med de mest kritiske prosessene, identifisere hvilke data som driver disse og sette mål for datakvalitet.

Neste steg er å plassere roller og ansvar for datastyring. Konkret betyr dette at du må ha klare svar på hvordan data fanges, forvaltes, deles og gjenbrukes. Vel så viktig: Hvordan data kan utnyttes for å oppnå målene i forretningsstrategien. Det viktigste å ta innover seg er at dette handler om å forstå sin egen virksomhet, stille krav til dataarkitektur og planlegge for opplæring og endring.

Hvem har ansvar for hvilke data?

I alle IT-avdelinger er det tydelig hvem som har ansvar for applikasjoner og maskiner. I svært mange virksomheter er eierskap til data ikke plassert. Samtidig omtales data som det viktigste man har.

Virksomheter som har kommet langt på sin reise til å bli datadrevet, har en forståelse av hvordan dataarkitektur driver forretningsmodellen, og hvordan dette påvirker utformingen av organisasjon og styring.

Det å bli god på data er i mindre grad et teknisk prosjekt. Det handler mer om utvikling av organisasjon og ny kompetanse.

Mitt beste råd er å forstå bruksområdene og dataarkitekturen før du kjøper inn teknologi. Hvis ikke er det lett å la seg forvirre av begreper som datasjøer, sjøhus og datavarehus, som er ulike betegnelser på dataplattformer. Gjør grunnjobben skikkelig. Da er du i stand til å ta gode valg, og du har et strålende utgangspunkt når du også skal koble på kunstig intelligens.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.