DEBATT

KI vil ikke gi deg bedre tid – bare økte krav

KI føyer seg inn i en lang rekke av tidsbesparende teknologier, der utfallet til nå er at vi aldri har hatt mindre tid, skriver Alexander Vaagan i Inmeta.

Alexander Vaagan, chief data scientist i Inmeta, skriver at for å hente ut verdiene i virksomheten, må ledelsen forstå at KI handler om forretning, ikke om teknologi.
Alexander Vaagan, chief data scientist i Inmeta, skriver at for å hente ut verdiene i virksomheten, må ledelsen forstå at KI handler om forretning, ikke om teknologi. Foto: Mats Bakken
Alexander Vaagan, chief data scientist i Inmeta
31. mars 2024 - 14:00

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

NHOs ferske kompetansebarometer viser at over halvparten av deres medlemsbedrifter mener KI blir viktig for virksomhetens fremtidige vekst og konkurranseevne. Syv av ti mangler KI-kompetanse, og kun hver femte medlemsbedrift har tatt teknologiene i bruk.

Mangel på innsikt og ferdigheter gjør at kunstig intelligens i stor grad er brukt til halvhjertede testprosjekter der verdidriverne bare er kosmetiske, eller i beste fall rettet mot personlig produktivitet og tidsbesparelser på trivielle oppgaver.

Med dette som bakteppe, er det viktig å forstå at KI handler om mer enn å bli god på Chat GPT. KI vil ikke spare deg for tid, men gir rom til å ta på seg flere oppgaver innenfor tiden du har. Derfor vil teknologien endre forventingene til hvor effektiv du er og hvor mye det forventes at du gjør. Slik tilfellet var for skrivemaskinen, kopimaskinen, PC-en og mobiltelefonen. KI føyer seg inn i en lang rekke av tidsbesparende teknologier, der utfallet til nå er at vi aldri har hatt mindre tid.

Camila Medina, nordisk strategileder i Schneider Electric, skriver at det er viktig å definere hvilken type datasentre vi skal utvikle i Norge for å ta vare på våre mest kritiske data.
Les også

Digitaliseringsstrategien 2030: Det grønne skiftet og datasentre bør være første prioritet

Fant 250 problemstillinger

Ferdigheter på kunstig intelligens vil endre bedriften. Man kan komme raskere til markedet med nye tjenester og produkter. For å hente ut verdiene, må ledelsen forstå at KI handler om forretning, ikke om teknologi. KI bør ikke håndteres som en «løsning som ser etter problemer». Man må starte med å identifisere hvilke utfordringer og muligheter du har i organisasjonen, for så å vurdere hvilke av disse som kan løses med kunstig intelligens – en øvelse som krever kunnskap og refleksjon. Dette starter med å sende ledergruppen og toppleder på «KI-skole».

I en øvelse vi gjorde for en stor bedrift, ble ledere og et utvalg ansatte bedt om å finne utfordringer og muligheter i sin egen arbeidshverdag, uten å tenke på om KI kunne være løsningen. Resultatet ble over 250 unike problemstillinger, fordelt på ti løsningsområder. Deretter ble hver problemstilling rangert etter mulig verdiskaping, løsningskompleksitet og om KI ville være riktig oppskrift. Etter å ha filtrert vekk oppgavene som kunne løses bedre med noe annet enn KI, satt vi med over 200 innganger der generativ KI eller maskinlæring kunne løse oppgaver raskere og bedre.

Resultatet av øvelsen over var at ledelsen fikk en kvalifisert oversikt over KI-relaterte bruksområder, så vel som en dyp temperaturmåling på sin egen forretning. I tillegg fikk de et klart og begrunnet svar på hvilken kompetanse de manglet, som var noe annet enn det de trodde før denne øvelsen ble gjennomført.

Regjeringen må gjøre mer enn å sette mål – de må også levere, ifølge Eivind Bollum Berge.
Les også

Debatt: Kunstige ambisjoner om kunstig intelligens

Mye fortere enn vi forutså

For bare to år siden sa de fleste, inkludert jeg, at det ville ta mange år før vi ville kunne se KI-modeller som kunne minne om Kunstig Generell Intelligens. Nå ser det ut som om det kan skje allerede i 2024.

Sam Altman, lederen av Open AI, som står bak Chat GPT, sa nylig at vi ville ha generell kunstig intelligens (AGI) om bare syv måneder – altså modeller med mange av de samme rasjonelle og tenkende egenskapene som oss mennesker. Når det blir en realitet, vil det åpne opp for å kunne løse enda flere og mer kompliserte problemstillinger. Vi snakker da ikke lenger om store språkmodeller, men om store verdensmodeller. Det blir da enda viktigere å følge med på den teknologiske utviklingen og fokusere på de riktige tingene i forretningen sin. Vinnerne blir de som følger med i timen.

Albert Bruhner, HPs sjef for KI og datavitenskap i Norden, mener det mest revolusjonerende med KI er at man nå kan få hjelp til å lese og forstå all verdens informasjon.
Les også

HP-topp: – KI holder på å demokratisere en hel verden

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.