KUNSTIG INTELLIGENS

Kunstig intelligens: Fra nisje til nødvendighet for nordiske selskaper

Kunstig intelligens har gjennom de siste årene gått fra å være et nisjefenomen til å bli en sentral del av samfunnsutviklingen i flere land. Samtidig som teknologien har et enormt potensial, er det en stor andel nordiske selskaper som ikke jobber systematisk med KI.

Selv om vi har en vei å gå, har vi verktøyene og innsikten til å bygge en sikrere og mer innovativ digital fremtid, skriver Ateas teknologidirektør Petter Moe.
Selv om vi har en vei å gå, har vi verktøyene og innsikten til å bygge en sikrere og mer innovativ digital fremtid, skriver Ateas teknologidirektør Petter Moe. Foto: SCJ
Petter Moe, teknologidirektør i Atea Norge
11. juli 2024 - 15:00

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Innlegg kan sendes til debatt@tu.no.

Kunstig intelligens (KI) og automatisering trekkes av mange i bransjen frem som teknologiene med størst potensial til å drive virksomheter fremover de kommende årene.

Likevel viser Nord-Europas største IT-trendundersøkelse, CIO Analytics 2024, at 85 prosent av de spurte virksomhetene ikke jobber systematisk med bruk av KI i dag. Disse beskriver sin bruk av KI som i den utforskende fasen. Gapet mellom potensial og implementering bør adresseres raskt for å kunne utnytte disse teknologiene til det fulle.

Ikke kun en nødvendig kostnad

Hvordan virksomhetene ser på egen IT-avdeling, vil ha mye å si for hvordan bruken og utnyttelsen av KI blir fremover. Kun 15 prosent ser på IT-avdelingen som en partner i virksomhetens drift. Nesten en fjerdedel (24 prosent) ser fortsatt på IT som en nødvendig kostnad, men ikke noe som kan drive forretningsutvikling.

Dette viser en utfordring med å integrere IT dypere i virksomhetens strategiske mål og spille hverandre gode. Imidlertid svarer hele 55 prosent at IT-avdelingen er kritisk når det kommer til effektivitet og digitalisering. IT-avdelingen bør sees på som en partner, både for å drive utviklingen fremover, for å sikre virksomheten og ikke minst for å lage en klar strategi og målsetting for bruk av KI. 

Maksimering og bruk av skyen

Å ta i bruk skyen er avgjørende for å maksimere potensialet til KI og å drive innovasjon i vår digitale tidsalder. Skybaserte løsninger gir tilgang til nesten ubegrensede datalagrings- og prosesseringskapasiteter, noe som er nødvendig for å håndtere de enorme datamengdene som KI-systemer krever. Den muliggjør også raskere og mer effektiv utvikling, testing og distribusjon av KI-applikasjoner. Skyen gir også skalerbarhet og fleksibilitet, noe som er essensielt for virksomheter som ønsker å eksperimentere med KI uten å måtte investere i dyr infrastruktur.

Ved å bruke skybaserte KI-tjenester kan alle dra nytte av avanserte algoritmer og maskinlæringsteknikker, noe som fremskynder innovasjon og kan gi en konkurransefordel i markedet​​.

Kunstig intelligens blir stadig utbredt som verktøy i arbeidslivet. I fjor høst la riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen fram en rapport om bruk av KI i staten.
Les også

La «De ti oljebud» bli til «De ti KI-bud»

Fremtidens IT-sikkerhet

For å møte et trusselbilde i stadig utvikling og for å kunne utnytte det fulle potensialet i teknologier som KI og sky, er det viktig å integrere IT som en strategisk partner i alle deler av virksomheten. Samtidig må vi investere i nødvendig opplæring og utvikling av IT-kompetanse i årene fremover.

Ser man på antallet søkere til utdanning innen IT og teknologi, overstiger det de tilgjengelige plassene med flere tusen. Morgendagens arbeidstakere er interessert i både bærekraft og teknologi, de har vokst opp i en verden der miljø, klima og bærekraft er en naturlig del av alt de foretar seg.

Dette må virksomhetene ta hensyn til fremover, ellers vil disse arbeidstakerne gå til noen andre. I tillegg må beredskapsplaner være på plass, og de ansatte må være drillet i disse, så de kan fungere som førstelinje i din virksomhet. 

Muligheter og utfordringer

KI representerer en enorm mulighet for å drive både økonomisk og sosial utvikling. Ved å adressere utfordringene knyttet til etikk, datastyring og implementering, kan vi sikre at KI blir en kraft for positiv endring i samfunnet. Funnene i CIO Analytics 2024 viser at vi har en vei å gå, men også at vi har verktøyene og innsikten til å bygge en sikrere og mer innovativ digital fremtid.

Når digitaliseringsminister Karianne Tung setter ambisiøse mål om at 80 prosent av offentlige virksomheter skal bruke KI innen 2025, må dette følges av tilsvarende ambisiøse kompetansekrav, mener Michael A. Riegler i Simula Research Laboratory.
Les også

Tromsø-tabben er ingen KI-skandale

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.