TELEKOM

Nødnett er for brukerne, ikke operatørene

Telenor er opptatt av at Norge skal få et så brukervennlig, robust og sikkert nytt nødnett som mulig. I sitt innlegg 20. juni her i Digi ser Telia ut til å være mest opptatt av at de tre mobiloperatørenes bidrag skal være likest mulig.

Ragnhild Mathisen i Telenor Norge svarer her på Telias innlegg om at nødnettmonopol ikke er noen god idé.
Ragnhild Mathisen i Telenor Norge svarer her på Telias innlegg om at nødnettmonopol ikke er noen god idé. Foto: Martin Fjellanger/Telenor
Ragnhild Mathisen, divisjonsdirektør for Corporate Affairs, Security & Wholesale i Telenor Norge
9. juli 2024 - 07:55

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

Telenor har fremhevet viktigheten av at beredskapsaktørene skal kunne stole på at kommunikasjonen alltid virker når de trenger den, med høy kvalitet og overalt. Med nytt nødnett basert på 5G vil brukerne få beriket kommunikasjonen med video og data i sanntid – og dermed muligheten til en enda bedre felles situasjonsforståelse.   

Telia ser ut til å være mest opptatt av at de tre mobiloperatørenes bidrag skal være likest mulig. Telenor mener at fremtidens nødnett kan benytte seg av alle mobiloperatørenes radionett, men at én operatør bør ha hovedansvaret.    

Ekstra kompleksitet

Telenor anerkjenner at Telias idé om tre kjernenett som leverer Nødnett, kan virke besnærende. En slik løsning er imidlertid ikke standardisert av 3GPP, som standardiserer bruk av nødnettjenester i kommersielle nett, og vil kreve en særnorsk løsning. Å følge Telias råd vil skape ekstra kompleksitet og garantert føre til forsinkelser i en allerede stram tidsplan. Kostnadene og risikoen forbundet med en slik tilnærming må antas å bli mye over det som kreves ved å velge en standardisert løsning.   

Vi er helt enige med Telia om at innovasjon er avgjørende i realiseringen av nytt nødnett. Innovasjon kan produsere fantastiske og banebrytende løsninger. Man følger agile prosesser, feiler raskt og feirer de ideene som har livets rett. Videreutvikling og innovasjon er en kontinuerlig og nødvendig aktivitet i et konkurranseutsatt marked. Det gjelder selvsagt også i nytt nødnett – med alt fra overføring av data og bedre samhandling på tvers av enheter i totalforsvaret til avanserte deknings- og nettverksløsninger. Det gir størst verdi at norske innovasjonsaktiviteter rundt nødnett knytter an til utviklingsarbeid som skjer i andre lands nødnettprosjekter, snarere enn å utforske et helt nytt konsept. 

Dårlig kombinasjon

Justis- og beredskapsdepartementet har også gitt tydelige prioriteringer for nødnettprosjektet:

  1. kostnad
  2. tid (løsningen skal være i ordinær drift innen utgangen av 2031)
  3. kvalitet 

Telias løsningsforslag kan medføre at de samme investeringer må gjøres to eller tre ganger. Det vil medføre mye ekstra samordningskompleksitet og øke risiko ved bruk av uprøvde løsninger, noe som i liten grad imøtekommer departementets føringer. Erfaringene fra Storbritannia, som er behørig dekket i høringer i parlamentet i april i fjor, tilsier at uprøvde løsninger og pulverisering av ansvar er en dårlig kombinasjon.

Telenors råd baserer seg på både gode og dårlige erfaringer fra land som er lengre fremme i løypa i arbeidet med å etablere et moderne nødnett. Ikke minst viser erfaringene hvor viktig det er med helhetlig og tydelig ansvarsplassering. Vi mener fortsatt det er avgjørende at et nytt nødnett er så brukervennlig, robust og sikkert som overhodet mulig, og det er også det som er førende for våre råd til myndighetene. Det blir uansett betydelige innovasjonsaktiviteter for alle parter ved å velge en velprøvd og kostnadseffektiv modell for realiseringen av neste generasjons nødnett.  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.