HP

HP saksøkes for å hindre kunder i å bruke blekkpatroner fra andre produsenter

Misfornøyde kunder på krigsstien nok en gang.

Kunder beskylder HP for å tvinge brukere til å betale kunstig høye priser for blekkpatroner fra HP. Dette er et illustrasjonsbilde.
Kunder beskylder HP for å tvinge brukere til å betale kunstig høye priser for blekkpatroner fra HP. Dette er et illustrasjonsbilde. Illustrasjonsfoto: Patrick Daxenbichler/Colourbox42368378
10. jan. 2024 - 15:35

En av verdens største produsenter av PC-er og utstyr, HP, har tidligere fått mye pepper på grunn av en kontroversiell funksjon kalt «Dynamic security» – som er ment å gjøre det vanskelig for brukere å benytte blekkpatroner fra andre produsenter i HPs egne skrivere. 

Mange kunder har klaget over praksisen, og HP selv har til og med delt ut kompensasjoner til kunder etter å ha inngått forlik. Nå er kunder imidlertid igjen på krigsstien, og denne gangen går man rettens vei.

Et gruppesøksmål mot HP er nemlig nå på gang i USA, rapporterer blant andre The Register og Reuters.

Anklages for monopol

Grunnlaget for søkmålet er at kundene mener de er blitt tvunget til å betale kunstig høye priser for HPs egne blekkpatroner, ved at selskapet har blokkert patroner fra tredjeparter.

– Dette er et gruppesøksmål rettet mot HP for å kreve at forbrukere som har kjøpt skrivere av en bestemt type kun kan bruke HP-produserte blekkpatroner, i stedet for å kunne kjøpe dem fra konkurrentene, heter det i søksmålsdokumentet, som fortsetter:

– HP oppnår dette gjennom fastvareoppdateringer de distribuerte  elektronisk til alle registrerte brukere av de aktuelle skriverne, i dette tilfellet sent i 2022 og tidlig i 2023, som i praksis satte skriveren ut av spill dersom brukeren installert en patron som ikke var fra HP. I den samme tidsperioden økte HP prisene på HP-patronene.

I dokumentet hevdes det at HP brukte programvareoppdateringen til å etablere et monopol på markedet for blekkpatroner, som satte selskapet i stand til å øke priser uten frykt for å bli underpriset av konkurrenter. Det hevdes videre at HP har bedrevet en tilsvarende praksis i lang tid.

HP har i skrivende stund ikke kommentert søksmålet.

Sist Digi.no omtalte blekkpatronsaken var for et drøyt år siden, da brukere begynte å klage på en skriveroppdatering fra HP som blokkerte patroner fra tredjeparter fullstendig.

Startet i 2016

– HP har oppdatert skriverne sine til direkte å bannlyse blekk som ikke er fra HP. De viser ikke lenger «kan ikke garantere kvalitet»-meldingen, men avbryter i stedet skrivingen fullstendig inntil man setter inn en HP-patron, het det i åpningsinnlegget i en lang tråd på Reddit.

Disse klagene kom etter at den europeiske forbrukerorganisasjonen Euroconsumers inngikk et forlik med HP som innebar at selskapet sa seg villig til å etablere et fond for å kompensere europeiske kunder som mener de har lidd tap som følge av at de ikke var tilstrekkelig informert om Dynamic Security-funksjonen.

Organisasjonen understreket imidlertid at forliket ikke skulle tolkes dithen at HP har gjort noe galt i saken, og Euroconsumers og HP ble enige om å ikke gå videre med rettslige skritt.

Det var tilbake i 2016 at tusener av HP-skrivere verden over plutselig sluttet å godta blekkpatroner og tonerkassetter fra tredjeparter. Etter mye kritikk og et brev fra The Electronic Frontier Foundation, som tok til orde for at brukere bør kunne bruke den blekktypen de selv vil, kom HP med en unnskyldning, men ett år senere ble praksisen gjenopptatt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.