LINKEDIN

Microsoft legger ned Linkedin i Kina

Skal fylle deler av tomrommet med en ny app.

Linkedin har bare delvis lykkes i Kina. Snart legges den kinesiske utgaven av tjenesten ned på grunn av stadig mer krevende forhold.
Linkedin har bare delvis lykkes i Kina. Snart legges den kinesiske utgaven av tjenesten ned på grunn av stadig mer krevende forhold. Foto: Nan Palmero, Wikimedia Commons
Harald BrombachHarald BrombachJournalist
15. okt. 2021 - 11:00

Det er få vestlige, sosiale medier som er tilgjengelige i Kina. Linkedin er blant disse, men nå varsler den Microsoft-eide tjenesten at dette vil ta slutt, sju år etter at den ble lansert i Kina. 

Innen utgangen av året kommer den kinesiske utgaven av Linkedin, som er nøye tilpasset det kinesiske regimets krav, til å legges ned. Årsaken er at Linkedin møter et stadig mer krevende klima å operere i i Kina, og stadig strengere krav fra myndighetene å etterkomme. 

Det skal også være slik at Linkedin-tjenesten i Kina i langt mindre grad enn andre steder brukes til sosiale aspekter som å dele og å holde seg informert. 

Planen er å lansere en annen jobbapp i stedet, kalt Injobs. Dette skal ikke inneholde noen av de sosiale elementene i Linkedin, slik som mulighetene til å dele eller poste artikler.

Meri Wiik jobber som markedsfører i Essity & Tork. Hun tror at få arbeidsgivere er bevisst på verdien av ansattes LinkedIn-innlegg. – Folk må få øynene opp for at innlegg som postes på LinkedIn kan være en gullgruve om du vil booste egen merkevare og salg, sier hun til Digi.
Les også

Mener Linkedin-innlegg kan være en «gullgruve»: – Folk må få opp øynene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.