Australske forbrukermyndigheter vil skjerpe tilsynet med selskaper som Facebook og Google.
Det går fram i en omfattende rapport utarbeidet av Australian Competition and Consumer Commission (ACCC).
ACCC har gjennom en 18-månedersperiode gransket innvirkningen de digitale plattformene har på nyheter og reklame, og sier de har funnet flere problemer med håndteringen av data som kan skade forbrukerne.



Kripos advarer: Små og mellomstore bedrifter spesielt utsatt
Brukerne er ikke godt nok informert om hvordan deres data samles inn og brukes, og har liten kontroll over datainnsamlingen, konstaterer kommisjonen.
I rapporten, som er på 619 sider, omtales det store omfanget av informasjon som samles inn uten noe informert samtykke, som problematisk.
ACCC anbefaler å innføre personvernregler som kan håndheves for de digitale plattformene. De ber den australske regjeringen sette i verk tiltak for å begrense selskapenes dominans i markedet i landet.
– De dominerende digitale plattformenes svar på problemene vi har påpekt, kan best beskrives som «stol på oss», sier ACCC-leder Rod Sims.
ACCC slår også fast at det australske samfunnet, på lik linje med andre land i verden, har blitt påvirket av desinformasjon og en økende mistro til nyheter.

Dataangrep mot kommune: Stengte nettforbindelsen og ba hjemmetjenesten forberede seg på det verste