Etter pandemi og hjemmeferie for mange nordmenn, var salget av utenlandsturer rekordhøyt i sommer.
Også Avinor, som drifter landets flyplasser, merker at flytrafikken har tatt seg opp igjen. Men bare for fritidsreiser.
Møtene og seminarene med kolleger i andre land og byer tar vi i større grad enn før digitalt, og vi reiser mindre i jobben.
Fremtidsutsiktene til flybransjen er usikker mener Avinor.
− Tidligere har Avinors prognoser vist at flytrafikken vil være tilbake på 2019-nivå i 2024/2025. Nå anslår vi at trafikken ikke er tilbake på tilsvarende nivå som før pandemien før i 2027/2028, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss i en pressemelding fra selskapet.
Selskapet beskriver andre kvartal som økonomisk krevende.
Tapte 16 milliarder på pandemi
Avinor tjener penger gjennom avgifter eller kommersielle inntekter fra flyplassene. Gjennom pandemien har de kuttet over en milliard kroner i drifts- og vedlikeholdskostnader. Inntektstapet i pandemien har vært på 16 milliarder.
Regjeringens kutt i taxfreekvote gir også et tap på 400 millioner kroner i året for selskapet.
Nå mener Avinor «at det kreves en realøkning i luftfartsavgiftene og/eller endringer i andre finansielle rammebetingelser».
– Vi har klart å holde avgiftene til flyselskapene nede i mange år på grunn av inntektene fra kommersiell aktivitet og en aktiv kostnadsagenda. Men når utviklingen av inntektene, kombinert med svakere trafikkutvikling, ikke dekker kostnadene, må vi heve avgiftene, sier Foss.
Må heve avgiftene
Avgiftene fra flyselskapene skal bidra til å dekke at Avinor har kostnadsdekning for sine tjenester.
– Per i dag har vi ikke en slik kostnadsdekning. Derfor foreslår vi en nødvendig økning i avgiftene. Samtidig som vi selvsagt jobber med fortsatt reduksjon av kostnader og økning av våre kommersielle inntekter, sier Foss.
For flyselskapene vil nok økte avgifter hentes inn gjennom flyprisene.
Nå har 8000 sykehusansatte fått pasientjournal på mobil