Verken Apple, Microsoft, Mozilla eller Opera sier kategorisk nei til Googles Floc-teknologi (Federated Learning of Cohorts), som kan dele nettleserbrukerne inn i grupper, basert på surfehistorikken deres. Dette skal blant annet kunne brukes til å tilby rettede annonser, som en erstatning for den «døende» teknologien tredjepartscookies.
Floc-teknologien er fortsatt på et tidlig stadium, men allerede har nettleserleverandørene Brave og Vivaldi sagt kategorisk nei til å støtte teknologien. Det samme har søketjenesten Duckduckgo, og i Wordpress-miljøet diskuteres det om plattformen bør deaktivere støtten for Floc som standard. Det vil i så fall berøre svært mange nettsteder.
Ingen av de førstnevnte nettleserleverandørene har tatt noen endelig beslutning når det gjelder støtte for Floc. Det går fram av en spørrerunde som The Verge og Bleeping Computer har gjort hver for seg. De har i stor grad fått likelydende svar.
Preges av usikkerhet
Svarene bærer preg av at ingen ennå vet hvor dette vil ende. For eksempel har Microsoft kommet med sitt eget forslag, Parakeet (Private and Anonymized Requests for Ads that Keep Efficacy and Enhance Transparency).
– Selv om både vi og andre nettleserleverandører diskutere nye og bedre personvernbevarende annonseringsalternativer til cookies, inkludert Floc, har vi ingen nåværende planer om å aktivere støtte i Opera for funksjonalitet som dette i den nåværende formen, heter det i uttalelsen fra Opera Software. Budskapet er omtrent det samme fra både Microsoft og Mozilla.
Det nærmeste man kommer en uttalelse fra Apple, er Twitter-svaret nedenfor fra John Wilander, som er Apple-ansatt sikkerhets- og personverningeniør i Webkit-teamet.