Det å være Netflix-kunde er på ingen måte uavhengig av hvilket land kunden holder til i. Både utvalget av innhold og månedsprisen varierer mye fra land til land.
Britiske Comparitech har gjort en større undersøkelse av nettopp disse forholdene i en rekke land hvor Netflix tilbys. Norske kunder kommer ganske bra ut på et veldig viktig område, men på andre områder kommer den norske utgaven av tjenesten heller dårlig ut.
Abonnementsprisene
La oss først se på månedsprisene. I undersøkelsen er kun prisen for det aller billigste abonnementet inkludert. I Norge er denne på 89 kroner. For å sammenligne prisene på tvers av land, er alle konvertert til dollar. Da er den norske prisen 10,95 dollar.
Det er beregnet at 27 prosent av Netflix-kundene globalt har det billigste abonnementet, mens 43 prosent har standardabonnementet.
I dollar er det ikke norske kunder som betaler mest. Kunder i Danmark, Grønland og Færøyene er prisen per måned på 12,37 dollar. Også i Liechtenstein og Sveits er månedsprisen høyere enn i Norge.
Den laveste månedsprisen finner man i Tyrkia, hvor beløpet tilsvarer 3,27 dollar.
Store inntektsforskjeller
Men så er det slik at det gjennomsnittlige lønnsnivået er betydelig høyere i Norge enn i for eksempel Tyrkia. Tar man dette med i beregningene, blir rangeringen en helt annen.
Da er plutselig prisen lavest i Canada og Japan, siden den årlige prisen av Netflix bare utgjør 0,17 prosent av den gjennomsnittlige personinntekten per år.
I dette regnestykket kommer heller ikke norske kunder så galt ut. Netflix-abonnementet koster her 0,26 prosent av den gjennomsnittlige personinntekten, som i undersøkelsen er oppgitt til å tilsvare 51 212 dollar. Tallet stammer fra OECD.
I nevnte Tyrkia er utgjør prisen 0,36 prosent av inntekten, mens i India utgjør den hele 4,8 prosent.
Drøyt halvparten av størrelsen
Men som nevnt er ikke utvalget av innhold like stort i alle land. Det betyr at kundene i ulike land egentlig ikke kjøper samme vare. Innholdsbiblioteket i Norge er helt klart blant de minste, ifølge tall som stammer fra nettstedet uNoGS.com (unofficial Netflix online Global Search). Totalt skal det norske Netflix-biblioteket ha inneholdt 3318 titler i de tallene som er brukt i undersøkelsen til Comparitech. Tilsynelatende er tallene fra i august i år.
Saken fortsetter under bildet.
Til sammenligning hadde japanske Netflix-kunder tilgang til 5986 titler på samme tidspunkt.
Japanske Netflix-kunder får på grunn av dette, og fordi månedsprisen ikke er høyere enn 5,86 dollar, det aller beste tilbudet med en gjennomsnittlig pris per tittel på bare 0,0010 dollar.
Norge ligger i helt motsatt ende av skalaen, i alle fall blant de landene som er med i denne delen av undersøkelsen.
Norske kunder får definitivt minst for pengene, med en gjennomsnittpris på 0,0033 dollar per tittel, altså 230 prosent mer enn i Japan.
Lønnsforskjellene spiller likevel en stor rolle, noe Comparitech ikke har tatt med i dette siste tilfellet.
Men siden gjennomsnittlig personlig årsinntekt i Norge bare er 25 prosent høyere enn i Japan (40 863 dollar), levner undersøkelsen ingen tvil om at i alle fall de japanske Netflix-kundene får langt mer innhold for pengene enn det de norske gjør.