Nordmenn på flyttefot kan nå melde adresseendring til Folkeregisteret og Posten samtidig på Postens nettsider.
Tidligere har det vært nødvendig å melde om flytting både til Folkeregisteret, som Skatteetaten har ansvaret for, og Posten hver for seg. Dobbeltarbeidet er det nå slutt på.
– Denne løsningen er et godt eksempel på et vellykket digitaliseringssamarbeid som gjør hverdagen enklere for brukerne, sier finansminister Siv Jensen (Frp).
Målsetting
Med den nye løsningen kan brukerne på posten.no gi samtykke til at Posten deler adresseendringen med Folkeregisteret. Årlig får Posten over 650.000 flyttemeldinger, mens Folkeregisteret mottar 500.000.
Selskap nekter å betale: Mener IT-system ikke var mulig å bruke
Jensen sier at det er en målsetting med digitalisering av de offentlige tjenestene at brukerne kun må oppgi informasjon en gang og ett sted, og at denne opplysningene så kan gjenbrukes.
10.000 har brukt ordningen
Fellestjenesten forenkler og effektiviserer brukernes hverdag, slår konsernsjef Tone Wille i Posten fast.
– Tjenesten er enkel og tidsbesparende for dem som skal flytte, og sikrer både oss og Skatteetaten data med høyere kvalitet. Vi er svært fornøyd med samarbeidet, sier Wille.
Digitalisering: Mer styring fra toppen er feil svar
Skattedirektør Hans Christian Holte omtaler ordningen som en ny digital tjeneste som mange vil nyte godt av. Løsningen ble gjort tilgjengelig 20. oktober. Siden har over 10.000 personer benyttet seg av den.