Løsningen som leveres er personvernmessig sikret og skal ikke brukes til trening av nye KI-modeller, skriver Aftenposten.
Divisjonsdirektør Trond Ingebretsen i Utdanningsetaten sier at både undervisning og vurdering må legges kraftig om.
– Utfordringen vår har vært at så å si alle elever allerede har gratis tilgang via sin smarttelefon. Da måtte vi spørre oss: Skal vi late som om dette ikke finnes og starte en forbudslinje? sier divisjonsdirektøren til Aftenposten.
Møter fremtiden
Han mener at det ikke ville gitt elvene rette verktøy for å møte fremtiden med.
Så snart de har hatt informasjonsmøter om løsningen, går de i gang med utrullingen.
– Du må tilbake til da læreboken kom for å finne noe lignende. PC og internett var ikke like stort, fordi plagiatkontrollen gjorde at vi kunne fortsette omtrent som før, sier Ingebretsen.
Det er utformet egne retningslinjer for hvordan elevene kan bruke det nye verktøyet.
Klasseskille
Elevveilederen peker på hva som er etisk riktig bruk.
Det gjennomgående teamet i veilederen er at Chat GPT ikke må benyttes som en erstatning for egen læring.
At elevene bare får tilgang til GPT 3.5-Turbo, kan skape et klasseskille, tror Anne Kristin Furuset i Utdanningsforbundet.
Hun synes det er problematisk at noen elever har betalt tilgang til GPT-4 fordi det er en mye bedre versjon enn den som tilbys kommunalt.