JUSS OG SAMFUNN

Reklamefri Facebook kan koste en hundrings i måneden

En hundrelapp i måneden, eller godta målrettede annonser. Det er forslaget fra Meta til Europa etter flere år med personvern-krangel.

Meta tror på «gratis tjenester støttet av personaliserte reklamer», men utforsker «alternativer for å sikre at de er i tråd med reguleringer».
Meta tror på «gratis tjenester støttet av personaliserte reklamer», men utforsker «alternativer for å sikre at de er i tråd med reguleringer». Illustrasjonsfoto: Richard Drew
3. okt. 2023 - 08:22

Meta jobber med en løsning der europeiske brukere kan betale rundt ti euro i måneden for å bruke Facebook eller Instagram på desktop, eller rundt 16 euro for begge, melder The Wall Street Journal (WSJ)

Med dagens kurs tilsvarer det en drøy hundrelapp for én av tjenestene, og 180 for begge.

Skal du bruke tjenestene på mobil, stiger prisen til rundt 13 euro, for å ta høyde for avgiftene Apples og Googles app-butikker tar, melder kildene WSJ har snakket med.

Personvernaktivist Max Schrems varsler allerede kamp.

Flere rettsprosesser

Meta er i flere og kostbare rettsprosesser i Europa om bruk av persondata, blant annet om bruken til målrettet annonsering.

I januar 2023 fikk selskapet fire milliarder kroner i bot, og tre måneder på å slutte å bruke persondata til målrettet annonsering til europeiske brukere. Likevel har lite skjedd.

Vis mer

Også i Norge har Datatilsynet og Meta møttes i retten om saken, etter at Datatilsynet satte ned foten og ba selskapet sporenstreks slutte å bruke nordmenns data til sporing og målretting av annonser.

Da hadde Meta selv gått ut og varslet at de ville endre praksis til å be om samtykke.

Nå tyder mye på at alternativet til samtykke blir en betalingsløsning, som nok mange brukere vil mene er for dyr.

Tror på gratis tjenester

Meta skal ifølge Wall Street Journal ha sagt til europeiske myndigheter at de vil rulle ut den reklamefrie løsningen, som kalles «subscription no ads» (Abonnement ingen annonser) i løpet av de neste månedene.

En talsperson i Meta forteller til avisen at selskapet tror på «gratis tjenester som er støttet av personaliserte reklamer», men at de utforsker «alternativer for å sikre at de er i tråd med reguleringer og krav».

− Rettigheter kan ikke være salgsvare

For å kunne nyte godt av grunnleggende EU-rettigheter, vil Meta at du skal betale, mener personvernorganisasjonen NOYB.

− Grunnleggende rettigheter kan ikke være til salgs. Skal vi betale for retten til å stemme eller retten til ytringsfrihet, sier personvernaktivist Max Schrems i uttalelse.

Han frykter at bare rike mennesker skal få råd til personvern.

− Å introdusere denne ideen på din rett til personvern er et stort skifte. Vi vil sloss mot dette opp og ned i rettsalene, sier Schrems.

 

Etter en lang kamp gir Meta etter for EUs krav.
Les også

Gjør det mulig å skille Messenger- og Instagram-kontoer fra Facebook

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.