FORBRUKERTEKNOLOGI

Sonos vil inn i forretningsmarkedet

Det amerikanske lydselskapet nøyer seg ikke med å levere lyd til boliger. Nå vil de la det låte på kontorer, i restauranter og over alt der det trengs musikk.

Musikken kan kontrolleres sentralt til alle filialene i en kjede, men den kan også kontrolleres gjennom Sono-appen lokalt.
Musikken kan kontrolleres sentralt til alle filialene i en kjede, men den kan også kontrolleres gjennom Sono-appen lokalt. Foto: Sonos
18. apr. 2023 - 15:00

Sonos har drevet med lyd i 25 år. De har solgt høyttalere, raffinerte multiromsystemer og utviklet en app som integrerer alt sammen. Mobilen er blitt selve kontrollrommet mellom strømmetjenester og høyttalerne. Så vellykket har strategien vært at det er tynt med konkurrenter. Der de møter tøff konkurranse er på lydplanker og lydanlegg til TV-en, men der er det de som er utfordrerne.

Sonos ser mot næringslivet, forteller Audra Kinsley. <i>Foto:  Sonos</i>
Sonos ser mot næringslivet, forteller Audra Kinsley. Foto:  Sonos

Nylig lanserte selskapet to nye høyttalere, Era 100 og Era 300, og de kommer helt sikkert med flere i framtiden. Samtidig ønsker de å utvide markedet sitt. Det skal de gjøre utenfor hjemmet til folk.

– Vi har jobbet med hvordan vi kan skape merverdi for høyttalerne vi selger, og det skal vi gjøre på steder hvor mange bruker dem likevel. Vi har funnet ut at omtrent 150.000 forretninger og restauranter bruker våre systemer allerede. Det er åpenlyst at dette er et marked vi må jobbe mer med. Derfor lanserer vi nå nye Sonos Pro, som navnet indikerer er det rettet mot næringslivet, sier Sonos' nye sjef for satsingen internasjonalt, Audra Kinsley.

Hun sier at den nye nettbaserte musikktjenesten først vil rulles ut i USA, og så følger flere markeder etter. Hvor lenge det er til Norge kobles til, er det foreløpig taust om.

Felles musikk, lokale justeringer

Sonos Pro vil få selskapets første web-baserte dashbord for å hente og kontrollere musikk. Uansett hvor mange for butikker det for eksempel er i en kjede, vil alle kunne administreres fra det samme dashbordet. Det betyr ikke at den enkelte butikk ikke kan bruke Sonos' egen S2-app til å justere slike ting som volum, men poenget er å gjøre det enkelt å slippe å administrere musikken.

Gjennom en webapplikasjon kan man styre musikken i fra én til tusenvis av filialer. Det mener Sonos er en veldig stor rasjonalisering som raskt sparer seg inn. <i>Foto:  Sonos</i>
Gjennom en webapplikasjon kan man styre musikken i fra én til tusenvis av filialer. Det mener Sonos er en veldig stor rasjonalisering som raskt sparer seg inn. Foto:  Sonos

– Den som administrerer musikken, kan se alle de tilknyttede filialene og de innstillingene som benyttes. Alt kan settes opp i dashbordet, som når musikken skal starte og slutte.

Ble et programvareselskap

Etter å ha pratet med Kinsley fikk vi et intervju med sjefen for Sonos, Patrick Spence. Han var sjef for forretningsutvikling i selskapet fra 2012 til 2017, hvor de vokste med femgangeren. Siden har han vært toppsjef.

Vi har lenge vært nysgjerrige på hvordan Sonos har klart å manøvrere seg til en så dominerende rolle i multirom-markedet på tross av at mange konkurrenter var veldig mye større enn Sonos.

– De tradisjonelle aktørene var blitt store i et høyttalermarked som var basert på hardware. Det vi gjorde, selv om også vi lager høyttalere, var å bli et programvareselskap. Vi viste at, gjort riktig, så spiser software hardware. Magien er hvordan vi bruker nettskyen til å koble alt sammen og fjerne kompleksiteten, sier han.

Det er lett å tenke på Tesla når han sier dette. De har den akkurat samme filosofien.

Sonos Pro er en av flere nysatsinger

Spence sier at de nå har pekt ut fire nye områder som skal få en smak av magien deres. Sonos Pro blir det første. De andre vil han ikke si noe om. Selv da vi holder opp et headset foran webkameraet og spør om vi er inne på noe, holder han maska og lydvolumet er på null. Vel vel. Vi får nøye oss med dagens nyhet da, selv om vi tror vi har gjettet bra.

Sonos-sjef Patrick Spence fortalte Digi om den nye satsingen på forretningsmarkedet, som han tror vil bli en stor suksess. Både i inntekter fra tjenestene og fra mersalg av høyttalere. <i>Foto:  Odd Richard Valmot</i>
Sonos-sjef Patrick Spence fortalte Digi om den nye satsingen på forretningsmarkedet, som han tror vil bli en stor suksess. Både i inntekter fra tjenestene og fra mersalg av høyttalere. Foto:  Odd Richard Valmot

– Vi er kjent for å bygge god og enkel programvare som skjuler kompleksitet. Det skal vi gjenta for forretningsmarkedet. Og vi skal tilføre nye opplevelser for kundene. Med de nye Era-høyttalerne har vi vist at vi kan heve lista. Men det er selvfølgelig det som driver meg og selskapet. Vi tenker hele tiden på om vi er flinke nok og om vi innoverer nok, sier han.

Musikken er gratis

Når vanlige Sonos-brukere spiller musikk, kobler de strømmetjenestene sine til høyttalerne via appen. Men de kan også benytte Sonos Radio med lisensfri musikk. Det er det samme prinsippet Pro-tjenesten vil starte med. Sonos Pro Package er basert på gratis lisensfri musikk.

– Dette er en form for SaaS, som i vårt tilfelle er Sonos as a Service. Vi vil tilby det for 35 dollar per måned per sted som kobles til, og det inkluderer musikken vi tilbyr. Men vi kommer også til å åpne opp for partnere som vil tilby musikk via Pro-tjenesten, sier han.

Spence tror det at musikk, eller radio for den saks skyld, kan spilles ut til mange via et lett administrert dashbord, vil være svært mye enklere enn slik det gjøres i dag.

Økt marked for Sonos-høyttalere

Sonos Pro er selvfølgelig også nok en kanal for høyttalerne de produserer. Det betyr at selskapet får både i pose og sekk. Men ikke alltid. Spence innrømmer at man også kan bruke Ikeas høyttalere til den nye tjenesten, siden de benytter Sonos' plattform.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.