Problemene som omtales i saken skal i stor grad ha blitt løst før klokken 14 i dag.
Mange har i ettermiddag opplevd at de har blitt kastet ut av sin Google-konto, i alle fall når har vært innlogget med nettleseren. En oversikt fra tjenesten Downdetector tyder på at problemene i alle fall gjelder i store deler av Europa.
Dette bekreftes av mange brukere på Twitter, som omtaler problemene under emneknaggen #GoogleDOWN. Vi har også sett brukere fra India melde om det samme.
En statusside for Google Workspace (tidligere G Suite) viser at alle tjenester er utilgjengelige.
På en statusside spesifikt for Gmail-tjenesten skriver Google at problemene gjelder fra et flertall av brukerne. Selskapet lover å komme tilbake med flere opplysninger etter hvert.
Også YouTube er sterkt berørt av problemene. Hele tjenesten er nede:

Det kan se ut til at problemene var løst for mange rundt klokken 13.30 mandag. Klokken 13.31 skriver Google likevel at mange fortsatt kan være berørt.


Klokken 13.52 meldte Google at problemene bør være løst for de aller fleste.
Lagringskapasitetsproblem
– Alle tjenester er nå gjenopprettet. Vi beklager til alle som er blitt berørt i løpet av dagen, og vil gjøre en grundig utredning av hendelsen for å sikre at dette problemet ikke skjer igjen i fremtiden, sier Andrea Lewis Åkerman, fungerende kommunikasjonssjef for Google Norge, i en uttalelse til Digi.no mandag kveld.
– I dag, klokken 12.47 norsk tid, hadde Google et avbrudd i autentiseringssystemet i omtrent 45 minutter på grunn av et internt lagringskapasitetsproblem. Tjenester som krever at brukerne må logge på opplevde som et resultat av dette store problemer i løpet av den tiden. Problemene ble løst klokken 13.32 og alle tjenester er nå tilbakestilt. Vi beklager til alle som er blitt berørt i løpet av dagen, og vil gjøre en grundig utredning av hendelsen for å sikre at dette problemet ikke skjer igjen i fremtiden, avslutter Åkerman.

Telenor: Tre grunner til nødnummer-trøbbelet