ARBEIDSLIV

Telenor kutter 170 ansatte i Norge

Nedbemanningen kommer etter flere nedbemanningsrunder de siste årene.

Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor skal kutte rundt 3000 av 20.000 stillinger på verdensbasis. Telenor Norges del av dette blir i første omgang 170 stillinger. Her avbildet på en kvartalstall-presentasjon på Fornebu.
Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor skal kutte rundt 3000 av 20.000 stillinger på verdensbasis. Telenor Norges del av dette blir i første omgang 170 stillinger. Her avbildet på en kvartalstall-presentasjon på Fornebu. Foto: Terje Pedersen, NTB/Scanpix
5. mars 2020 - 11:53

Telenor bekrefter at rundt 170 ansatte vil bli overtallige når selskapet nå skal effektivisere. Mange jobber på hovedkontoret på Fornebu.

– I dag har våre kolleger fått beskjed om at vi nedbemanner i organisasjonen. Nå er vår prioritet å ivareta alle på en best mulig måte og påse at de ansatte får god oppfølging i tiden fremover, sier administrerende direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge i en pressemelding torsdag formiddag.

Skal spare 3-4 milliarder

Tirsdag kom beskjeden om at Telenor skal spare mellom tre og fire milliarder kroner brutto i perioden 2020–2022.

En milliard kroner skal spares gjennom tiltak i organisasjonen. 15 prosent av årsverkene skal kuttes. Basert på antallet ansatte tilsvarer det 3.000 årsverk, meldte E24

Nedbemanningen kommer etter flere nedbemanningsrunder de siste årene. Fra 2015 til 2019 har selskapet redusert antall årsverk fra 38.000 til 20.000.

Denne nedbemanningsrunden skal skje samtidig som selskapet skal bemanne nye roller og jobbe med å løfte kompetansen internt.

Telenor har i dag 3.400 ansatte fordelt på 23 kontorer i hele Norge. En stor andel av dem som står i fare for å miste jobben jobber ved Telenors hovedkontor på Fornebu i Bærum.

Tilbyr sluttpakker

Telenor Norge opplyser at medarbeidere som ikke blir innplassert i ny organisasjon, vil få tilbud om sluttavtaler samt omstillingsbistand.

De skriver videre at organisasjonsendringene de nå skal gjennomføre primært innebærer å gjøre Telenors prosesser mer kundeorienterte, forenkle måten selskapet jobber på, styrke samarbeid på tvers av enheter og redusere kostnader.

– For å komme kundeforventningene i møte må vi endre måten vi jobber på allerede nå. Vi gjennomfører derfor en organisasjonsendring som involverer alle divisjoner i Telenor Norge, forteller Furberg.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.