Tirsdag ettermiddag var Telenors norske nettsted utilgjengelig i en lengre periode. De som kom inn på nettstedet fikk bare se en kort JSON-lignende feilmelding:
{"message":"Service Unavailable","statusCode":503}
Noe senere ble det vist en melding fra en Nginx-webserver, før nettstedet noe over klokken 15 igjen var tilgjengelig. Ifølge Downdetector kan det se ut til at problemene kan ha startet litt over klokken 14. Digi.no har mottatt tips fra lesere som støtter dette.
Kort tid etter mottok Digi.no en kort tekstmelding fra Henriette Holte, informasjonssjef i Telenor Norge:
– Nettsidene våre er på vei opp igjen nå. Vi jobber med å finne årsaken. Det er ingenting som tyder på at dette er et angrep, skriver Holte.
– Det er ingen indikasjoner på angrep, gjentok hun i en ny tekstmelding noe senere.
Klokken 15.27 mottok vi en oppdatering fra Holte, som bekrefter det antatt tidspunktet for når problemene startet:
– Ved 14-tiden registrerte vi utfordringer med telenor.no og Min bedrift. Tjenestene er på vei opp igjen, og vi fortsetter feilsøk og overvåking, skriver Holte.
Helt over var det nok fortsatt ikke på dette tidspunktet, for klokken 18.43 tirsdag kveld mottok Digi.no følgende uttalelse fra Magnus Line, informasjonssjef i Telenor Norge:
– Telenor har siden rundt kl 14. i dag opplevd ustabilitet på våre nettsider. Etter at Telenor gjennomførte tiltak, er alle tjenester oppe igjen rundt kl. 18. Telenor fortsetter å følge situasjonen nøye. Vi beklager følgene feilen har fått for kundene.
Stoppet 510 mill. forsøk på digital krim siste kvartal: – Flere etterspør sikkerhetsprodukter