TELEKOM

Telia skal selge Microsoft-lisenser i Norge

Telia satser på Micorsoft-produkter til det norske bedriftsmarkedet.

Det er spesielt integrasjoner mellom Telias egne produkter og Microsoft sine, selskapet kan bidra til økt effektivitet og sikkerhet, mener Jon Christian Hillestad, her fotograftert på en konferanse tidligere i høst.
Det er spesielt integrasjoner mellom Telias egne produkter og Microsoft sine, selskapet kan bidra til økt effektivitet og sikkerhet, mener Jon Christian Hillestad, her fotograftert på en konferanse tidligere i høst. Foto: Telia
18. des. 2024 - 10:31

Telia er sertifisert Microsoft-partner. Nå tar de partnerskapet til det norske markedet. Det melder selskapet i en pressemelding.

Dermed blir Microsoft-produkter en del av pakka kundene i Norge kan kjøpe, sammen med lisenshåndtering, support og bistand til innføring.

− Telia samarbeider med og videreselger Microsoft sine tjenester innen Modern Work, AI og Copilot og Security, skriver selskapet i pressemeldingen.

På Micorosft-språk kan Telia smykke seg med titlene specializations på produktene Modern Work, Azure og Security, og at selskapet er såkalt CSP-reseller.

Telia Norge videreselger produkter som M365 og Azure, og tilbyr selv konsulenthjelp for å sikre rett antall og type lisenser, og første- og andrelinje-support for sluttbrukere av Microsoft-programvaren. I tillegg kan Telia tilby egne integrasjoner mellom Microsoft 365 og Telia Bedriftsnett.

 – Det kommer stadig nye innovative funksjoner fra Microsoft som bidrar til effektivitet og økt sikkerhet, spesielt når vi ser dem i sammenheng med våre egne mobil- og nettverkstjenester, sier Jon Christian Hillestad, leder for Telias bedriftsmarked, ifølge pressemeldingen.

Både private og offentlige

Dermed får selskaper som lever av å selge lisenser og hjelpe til med innføringen, som Crayon og Atea, økt konkurranse.

− Hvilken del av markedet er det dere håper å nå? 

− Vårt hovedfokus er å fortsette å være en viktig partner for våre bedriftskunder i alle segmenter. Samtidig ser vi at både SMB-markedet og de større offentlige og private kundene mer enn noen gang trenger en partner med bred kompetanse på flere områder til å støtte dem i å utnytte ny teknologi som Copilot eller Teams på en sikker og god måte, svarer Henriette Camilla Haagaas i en e-post til Digi. hun er ansvarlig for Cloud & ICT hos Telia Bedrift.

Copilot Vision-funksjonen skal sette KI-assistenten i stand til å «se» det samme som brukeren og ha en samtale om innholdet.
Les også

Kraftig Copilot-oppdatering

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tekjobb-Indeksen 2024!
Les mer
Tekjobb-Indeksen 2024!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra