President Donald Trump undertegnet mandag et lovforslag om å trekke tilbake de spesielle personvernreglene for internettleverandører som Obama-administrasjonen ønsket å innføre. Reglene, som skulle håndheves av det amerikanske teletilsynet, FCC (Federal Communications Commission), skulle først tre i kraft senere i år.
Tilhengerne av å trekke tilbake reglene har argumentert med at reglene favoriserer aktører som Google og Facebook i annonsemarkedet, uten at de kommer forbrukerne til gode.
Bakgrunn: Bare Trump kan hindre USAs ISP-er i å selge kundenes surfehistorikk
Misforståelser
Dette er det langt fra alle som er enige i. Det har i de siste ukene vært en hissig debatt i USA om konsekvensene av å fjerne reglene, men mye av debatten har tatt utgangspunkt det som framstår som myter og misforståelser.
Den mest avgjørende misforståelsen er at tilbaketrekkingen innebærer at situasjonen nå er helt ny. Men reglene som nå gjelder, skal være akkurat de samme som har vært gjeldende de siste par årene, og som håndheves av Federal Trade Commission (FTC).
Forskeren Daniel Lyons har oppsummert en del av disse i denne kommentaren, hvor han blant annet påpeker at forbrukerne hele tiden har hatt en mulighet til å melde seg ut av ordninger hvor selskaper samler inn opplysninger om dem, og at selskapene har hatt plikt til å informere forbrukerne om slik innsamling.
Men dette forutsetter at likevel at forbrukerne har forstått at slik innsamling skjer.
Lover å sørge for personvernet til kundene
Ifølge Reuters forteller flere av de store internettleverandørene at de uansett ikke selger kundenes individuelle surfehistorikk til tredjeparter. Men Ars Technica påpeker at dette er selskaper som har egne annonsenettverk, hvor de kan bruke denne informasjonen på egenhånd.
Internettleverandører som ikke har egne annonsenettverk, kan selge kundeinformasjon videre til tredjeparter, men trolig dreier det seg om brukerprofiler og ikke detaljer surfehistorikk.
Leste du denne? Erna Solberg går inn for «digitalt grenseforsvar»