Utmattede kjærlighetssøkere forlater datingapper i milliontall. Men appene prøver å lokke dem tilbake med et mottilbud: Hvis du ikke trenger en kjæreste, kanskje du bare trenger en venn?
De store aktørene i bransjen – Bumble og Match, som eier Tinder – har begge lansert apper som legger til rette for vennskapelige møter, ifølge nyhetsbyrået AFP.
«Bumble for friends» ble etablert i fjor sommer. I tredje kvartal i år hadde tjenesten rundt 730.000 aktive månedlige brukere, ifølge analyseselskapet Sensor Tower.
Men selv om denne vennskaps-appen har god vekst, har Bumble som sådan mistet 8 prosent av sine aktive brukere det siste året. Nå er det 21 millioner brukere på Bumble.
Tinder har opplevd en enda større nedgang. Det er ifølge Sensor Tower 53 millioner brukere som benytter seg av Tinder hver måned. Her er nedgangen 16 prosent fra i fjor.
– Folk er lei. De opplever en «app-tretthet». Dette rammer alle apper, men særlig datingapper, sier Seema Shah fra Sensor Tower.
Nedgangen kommer etter flere år der pandemien ga et kraftig oppsving i datingtjenester på nett og app. Match Group, som eier Tinder, merker nedgangen på bunnlinjen. På tre år har verdien av selskapet falt med 40 milliarder dollar.
Da Bumble gikk på børs i 202, ble selskapet verdsatt til 21 milliarder dollar. Nå er aksjene verdt 1,3 milliarder dollar. En tredel av arbeidsstyrken i selskapet skal nå bort.
Men selskapet gir uttrykk for at de ser store muligheter i alternative modeller for å knytte kontakt via apper.
– Mulighetene er nærmest ubegrensede for oss. Jeg er optimistisk med tanke på det uutforskede potensialet innen vennskap, uttalte Bumble-sjef Lidiane Jones på en konferanse, ifølge Financial Times .
Analytikere tviler på om det er lett å tjene penger på venneformidling. I dag tjener de store aktørene på såkalte «fremium»-abonnenter. Inngangsbilletten er gratis, men brukerne blir raskt lokket over i betalingstjenester som øker muligheten for å matche.
Analytikerne advarer om at det kan bli mer utfordrende å finne brukere som er villige til å betale for å knytte vennskap. Tjenester som Facebook er der uten kostnad for brukeren.
– Det er enkelt. Folk er mer villige til å betale for romantikk enn for venner, sier Ygal Arounian, analytiker i Citi.
En rekke mindre aktører har allerede flyttet inn i vennesonen. Men ifølge AFP er det ingen garantert suksess i å formidle vennskap. Konkurransen om å kapre potensielle bestevenner hardner til.
Bumble kjøpte nylig selskapet bak Geneva-appen som henvender seg til folk med spesielle interesser. Her bygges fellesskap ved å koble sammen folk som interesserer seg for det samme.
– Dette er bare starten på vår visjon om å utvide selskapets rekkevidde og hjelpe folk med å finne forbindelser, sier Bumble-sjef Lidiane Jones.
Match har på sin side lansert Yuzu-appen i februar. Den retter seg mot det asiatiske miljøet i USA og tilbyr et valg mellom vennskapelige eller romantiske møter.
Selskapet tester også en vennskapstjeneste i Frankrike. Det skjer gjennom datingappen DisonsDemain som er innrettet mot eldre brukere.
En rekke apper spesialiserer seg på ulike situasjoner. Vennskapssøkende alenereisende kan finne hverandre på We Road og TripBFF. Wink og Plura skal hjelpe folk til å finne hverandre ut fra interesser.
I fjor ble den franske appen Timeleft lansert. Den samler seks ukjente til middag på restaurant hver uke. Ifølge medeier Maxime Barbier nærmer Timeleft seg overskudd. Appen har arrangert middager i 280 byer i 62 land.
32-åringen Arthur Czubinski har deltatt på 12 slike middager.
– Noen av middagene har vært helt fantastiske, sier han til AFP.
Seema Shah fra Sensor Tower tror den foreløpige suksessen til vennskapsapper kan skyldes nyhetens interesse. Hun tviler på om folk vil betale for slike tjenester i lengden.
– Det er sannsynligvis enklere å finne venner i ditt nærområde gjennom aktiviteter eller på jobb, sier hun.