Forskere: Tenåringselevene sitter ikke mye foran skjermen på skolen
Nye undersøkelser viser at lærere og elever ofte velger bort skjermene i skolen. Likevel er ikke forskerne helt fornøyde med digitale opplæringen.
– Mange er bekymret for skjermbruken på skolen, men vi ser faktisk at elevene ikke sitter så mye foran skjermer, sier professor Lisbeth M. Brevik til Universitetet i Oslo.
Hun leder EDUCATE-prosjektet ved universitetet som studerer hvor godt læreplanen fungerer i praksis. Breivik og hennes kolleger har nylig vært inne i 53 klasserom og sett på hvordan det jobbes digitalt i til sammen ni ulike skolefag på 10. trinn og vg3.
– Vi ser at lærerne og elevene hyppig bruker muligheten de har til å velge bort skjermene, sier Brevik.
Forskerne er imidlertid ikke fornøyde med opplæringen i digital dømmekraft, utover kildekritikk.
– Elevene jobber med kildekritikk, og utforsker kunstig intelligens sammen med lærerne, men vi savner at det jobbes med en bredere forståelse av dømmekraft. Som at lærerne gir veiledning i trygg og etisk bruk og samhandling på nettet og ikke minst hvordan elevene selv fremstår og kommuniserer på nettet, sier professor Greta Björk Gudmundsdottir, som har vært med på prosjektet.