Frykter pirater: USA vil ikke gi forskere tilgang til gamle dataspill
USAs Copyright Office har nylig avslått en forespørsel om å tillate biblioteker å dele digitalt emulerte versjoner av fysiske videospill, selv om dette kun var ment for forskningsformål.
Avslaget kom etter press fra Electronic Software Association (ESA), som frykter at slik deling kan føre til at spill sirkulerer utenfor forskningsmiljøet, til tross for at det meste av eldre spill nå er utilgjengelig kommersielt.
Avgjørelsen er et slag mot bevaring av videospill, da en stor andel eldre titler i praksis er tapt for ettertiden.
Selv om 87 prosent av gamle dataspill er å betrakte som utilgjengelige, sa USAs copyright-register seg enig i avgjørelsen, og siterte i en fotnote Video Game History Foundations grunnlegger Frank Cifaldis foredrag på Game Developers Conference i 2016 da de påpekte at emulering av klassiske spillkonsoller - selv om det ikke er et brudd i seg selv - historisk sett har vært «forbundet med piratkopiering,» noe som «vekker en potensiell bekymring» rundt fjernadgang til bibliotekenes spillsamlinger.
Problemet, påpekte Cifaldi på sosiale medier etterpå, er at hans foredrag hadde som tema at det ikke er riktig å assosiere emulering med piratvirksomhet.
Kilde: Ars Technica