Klarna: Ny KI-assistent utfører arbeid som tilsvarer 700 ansatte
Klarnas nye kunstig intelligens-assistent har hatt 2,3 millioner samtaler etter en måned i bruk. Dette tilsvarer to tredeler av Klarnas kundeservice-chatter, skriver betalingsforetaket i en pressemelding onsdag.
Assistenten har utført arbeid som tilsvarer 700 heltidsansatte kundservicemedarbeidere.
AI-assistenten er tilgjengelig i 23 land, hele døgnet, og kommuniserer på mer enn 35 språk. Klarna anslår at den vil føre til en resultatforbedring på 40 millioner dollar i løpet av 2024.
Assistenten, som er bygd på OpenAI-teknikk og tilgjengelig i Klarnas app, er utformet for å forbedre shopping- og betalingsopplevelsen for Klarnas 150 millioner kunder over hele verden, og kan håndtere en rekke oppgaver – fra flerspråklig kundeservice til håndtering av tilbakebetalinger og returer – samt fremme sunne økonomiske vaner, skriver selskapet.