Nkom har gitt Telenor rapport-frist til onsdag
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har gitt Telenor frist til onsdag med å få kartlagt telefonkaoset fra forrige uke, da nødnumrene var nede i flere timer.
– Vi har forventninger til at det jobbes raskt og effektivt i Telenor med å få et tydelig bilde av hendelsen på onsdag, sier direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), John-Eivind Velure, til VG.
Det var onsdag i forrige uke at nødnumrene var nede i nærmere tre timer. Årsaken var et strømbrudd på en Telenor-sentral. Andre tjenester ble også rammet.
Innen onsdag denne uken må selskapet komme med en full hendelsesrapport som tydelig beskriver hva som har skjedd, hvordan hendelsen ble oppdaget, omfang, varighet, årsaken til hendelsen og iverksatte tiltak.
– Denne rapporten vil danne grunnlaget for et nytt stedlig tilsyn som vi skal ha hos Telenor, sier Velure.
Episoden forrige uke var fjerde gang siden august at Telenor har hatt lignende problemer. Nkom var allerede i gang med et tilsyn av selskapet som følge av disse hendelsene.