Fredag er det store dataproblemer over hele verden. Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) sier det ikke er noen indikasjoner på at det er et cyberangrep.
– Vi er kjent med problemstillingen. Dette er et teknisk problem som det er mulig for IT-avdelinger å løse, sier pressevakt Marit Hverven hos NSM.
Justis- og beredskapsdepartementet viser også til NSM når det gjelder spørsmål om dataproblemene.
– NSM er kjent med problemstillingen og følger med på situasjonen. Vår forståelse er at saken først og fremst dreier seg om feil i en programvareoppdatering. På nåværende tidspunkt har vi ingen indikasjon på at dette er et cyberangrep, understreker seksjonsleder Geirr Andrew Trotter i Nasjonalt cybersikkerhetssenter i NSM.
Han anbefaler alle norske virksomheter som benytter produkter og tjenester fra Crowdstrike, om å forholde seg til leverandørens anbefalinger. Han sier at saken viser hvor viktig det er at virksomheter har gode beredskapsplaner for å håndtere bortfall av IKT-tjenester.
– Samtidig viser den hvordan virksomheter er sårbare for feil og svakheter i leverandørkjeder, sier Trotter.