Open AI inngår avtale om innhold med amerikansk mediegigant
Open AI, selskapet bak Chat GPT, har inngått en flerårig avtale med den amerikanske mediegiganten Condé Nast, som eier en rekke kjente publikasjoner som Vogue, The New Yorker, GQ, Pitchfork og Wired. Samarbeidet vil gi Open AI tilgang til innhold fra disse magasinene for bruk i sine Chat GPT og den nylig lanserte søkemotoren Search GPT, skriver BBC.
Ifølge Open AIs operasjonssjef, Brad Lightcap, understreker at samarbeidet vil bidra til å opprettholde nøyaktighet og integritet i nyhetsformidlingen. Condé Nasts konsernsjef, Roger Lynch, uttaler at avtalen er en måte å sikre inntekter som kan støtte videre journalistisk arbeid og kreative prosjekter.
Flere mediehus har tidligere motsatt seg at innholdet deres brukes av teknologiselskaper for å trene KI-modeller, og noen, deriblant New York Times, har tatt rettslige skritt for å beskytte sitt innhold.
Dette er det siste i en rekke avtaler mellom OpenAI og store mediehus. Time Magazine, Financial Times og Associated Press har også inngått partnerskap.