Plateselskap om TikTok: – Vi vil bli spist levende
Først trakk Universal Music musikken sin fra TikTok, til partene kom til enighet. Fire måneder senere er det uavhengige plateselskap som protesterer.
TikTok har nemlig valgt å forlate forhandlingene med Merlin, en organisasjon for uavhengige plateselskap over hele verden.
På vegne av sine 500 selskaper, mange av dem distributører som i sin tur representerer mer enn 30.000 indieselskaper, forhandler Merlin med blant andre Youtube, Apple, Meta og Spotify.
Men TikTok har brutt, og hevder ifølge Music Business Worldwide at det er på grunn av strømmetalljuks. I stedet går TikTok inn for å forhandle fram individuelle avtaler med store, internasjonale indielabeler, og på den måten få mer direkte kontroll.
– Vi vil bli spist
Plateselskap som ønsker å fortsette å ha musikken sin tilgjengelig på TikTok etter 31. oktober, må signere avtalen med TikTok innen 25. oktober. Hvilke konsekvenser vil dette ha for norsk musikk?
Ifølge Fono vil for eksempel musikken fra plateselskapet Fysisk format, samt Diger Distribusjon, forsvinne fra plattformen. De har artister som Thea & The Wild og Heave Blood & Die.
– Et lite selskap som oss kan ikke gå alene i forhandlinger med TikTok. Maktforholdene er for groteske og vi vil bli spist levende. Tenker vi klarer oss fint uten vår musikk på TikTok en stund, sier Kristian Kallevik i Fysisk Format i en uttalelse.
En av Fysisk Format-artistene er Thea & The Wild, og bandleder Thea Glenton Raknes er klar i talen:
– Dette er klassisk splitt og hersk. Hvis TikTok vil holde på sånn, vil jeg heller ikke la dem bruke min musikk. Nå må vi stå sammen og være solidariske.
Vil kjempe imot
Glenton Raknes peker på det gjensidige avhengigsforholdet, der TikTok er avhengige av musikken deres – samtidig som låtskriverne også har blitt avhengige av å sende musikken sin ut gjennom disse strukturene, både strømmetjenester og SoMe-kanaler.
– Når eierne av de samme strukturene deretter velger å utnytte denne makten ved å skvise oss helt til vi ikke lengre kan tjene noe på musikken vår, må vi kjempe imot, oppfordrer den Spellemann-nominerte artisten og låtskriveren.
– Jeg håper at ballongen sprekker så pengene musikken vår genererer faktisk ender hos oss som lager den og selskapene vi gir den ut hos, avslutter hun – og ber uavhengige selskap si nei til TikTok.
Fono engasjert
Her til lands har Fono, interesseorganisasjonen for uavhengige norske plateselskaper, engasjert seg. Dette via sitt medlemskap i Impala, som organiserer over 6.000 uavhengige plateselskaper i 30 land i Europa – og i sin start startet Merlin.
Styreleder Erlend Gjerde i Fono uttaler at TikTok «bevisst prøver å fraksjonere den uavhengige sektoren» ved å tilby direkte avtaler til kun de største medlemmene i Merlin – for så å gi en dårligere avtale som de resterende må akseptere.
– Slik kan de ende opp med å i sum betale langt mindre til rettighetshaverne for musikken, og de bruker selskapenes behov for tilgjengeliggjøring som pressmiddel, hevder Gjerde.
Slik svarer TikTok
– TikTok ønsker å gjøre all musikk tilgjengelig for våre brukere. Vi er fast bestemt på å samarbeide både med uavhengige selskaper og de store plateselskapene og forlagene, sier Parisa Khosravi, kommunikasjonssjef for TikTok i Norden.
– Vi jobber for å inngå direkte avtaler med Merlin-medlemmer slik at musikken deres kan fortsette å være tilgjengelig på TikTok, fortsetter Khosravi og opplyser at TikTok har besluttet å invitere Merlin-medlemmer til å inngå direkte avtaler med TikTok etter at avtalen med Merlin utløper 31. oktober.
TikTok er sikre på at de gjennom disse direkte samarbeidene kan unngå avbrudd.