Skatteetaten forlater Facebook av personvernhensyn
I høst kobler Skatteetaten seg av Facebook. Det gjør de etter råd fra Datatilsynet av hensyn til folks personvern.
Bruken av Facebook er også dalende blant folk, selv om kanalen fortsatt er stor blant de eldste.
– Betalte kampanjer sluttet vi med allerede i 2023. Nå stenger vi også for spørsmål, svar og publisering av poster for både privatpersoner og bedrifter. Vår beslutning omfatter alle Meta-kanaler, det vil si Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp, sier kommunikasjonsdirektør Astrid Bugge Mjærum i Skatteetaten.
Etaten satser heretter på å bruke sine egne kanaler – i hovedsak telefon og nettside – samt redaktørstyrte medier for å nå alle brukerne.
I 2023 fikk Skatteetaten 2,5 millioner henvendelser fra folk og bedrifter på telefon. Det ble dessuten registrert 3,3 millioner unike pålogginger på Min side på Skatteetaten.no.