Ski-VM ga heftig mobilbruk
Med 220.000 solgte billetter ble Ski-VM en publikumssuksess, der mobilnettene fikk kjørt seg.
Dette går frem av Telenors mobilanalyser fra arrangementet. Med over 220.000 solgte billetter og 86.000 deltakere på konserter og seremonier på Torvet i Trondheim fikk mobilnettet kjørt seg, skriver Telenor i en pressemelding.
– Trafikktoppen kom siste kvarter på herrenes femmil da publikum i Granåsen lastet ned 365 GB i Telenors mobilnett. Dette tilsvarer mer enn 1100 mobiler som strømmer TV-sendingen i HD-kvalitet. Samtidig ble det lastet opp 143 GB i løpets siste 15 minutter, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor.
Tallene er for datatrafikk totalt i 4G- og 5G-nettene, og altså for ulike tjenester og apper samlet.
Telenor registrerte også at på Medal Plaza økte trafikken med åttegangen. På en normaldag har Telenor der normalt 750-900 aktive brukere. Under VM lå det i snitt på rundt 6000 brukere. I området på Granåsen Arena og Søremsåsen økte antall aktive brukere under VM fra 500 på en normaldag til i snitt 16.000 brukere. Dette er en økning på 32 ganger.
– Under hele VM lastet publikum opp over 20.000 GB data i vårt nett. Dette tilsvarer cirka sju millioner Snapchat-filmer. Dette er jo selvfølgelig om all data som ble sendt kun var Snapchat-filmer. I realiteten ble jo dette brukt til mye annet også, men det er for å få et bilde av hvor mye det tilsvarer, sier Amundsen.
Tallet for nedlastet data kom totalt på over 65.000 GB under hele VM. Dette tilsvarer over 13.000 timer med HD-film.
Økte kapasiteten, likevel utfordringer
– Trafikken gikk langt over våre prognoser. Ved store arrangement utvider vi gjerne mobilkapasiteten for å sikre god trafikkflyt. Under Ski-VM utvidet vi ikke nok. Spesielt på lørdagen i sørlig del av løypa kan det hende at noen i perioder opplevde utfordringer med strømming og sending av bilder, sier Amundsen.
Telenor påpeker at erfaringene fra Ski-VM tas videre, slik at selskapet står enda bedre rustet i tilsvarende arrangement fremover.
I forkant av Ski-VM iverksatte Telenor flere tiltak for å sikre kundene de beste mobilopplevelser, blant annet ble det satt opp en ny basestasjon på taket av pressesenteret, med egen innendørsdekning i tillegg til å dekke innfartsårene inn mot stadion.
Telenor økte også kapasiteten på alle omkringliggende basestasjoner i tilknytning til Granåsen og Torvet, samt finjusterte antenner for at de skulle dekke optimalt i områdene med størst publikumsansamling. (hf)