Språkgap og dårlig økonomi bidrar til det digitale utenforskapet
Ifølge en undersøkelse nylig utført av YouGov for Elkjøp om digitalt utenforskap, er det mange i Norge og Norden som av ulike årsaker å henge med i teknologiutviklingen. Blant annet oppgir 36 prosent av de norske deltakerne i undersøkelsen at økonomi er et hinder, og 50 prosent har latt være å kjøpe teknologi de to siste årene av økonomiske årsaker.
Teknologispråket er en annen hindring. Tre av ti oppgir at teknologispråket bidrar til at det er vanskelig for dem å holde tritt med utviklingen. Dette gjelder også mange unge, hvor 25 prosent sier de sjelden bruker BankID, og 11 prosent har ikke tjenesten i det hele tatt.
Grensen mellom den digitale og den virkelige verden skaper også utfordringer, ifølge Elkjøp. Blant deltakerne mellom 18 og 29 år, sier hver fjerde at de føler seg mer ensomme på grunn av digitalisering. Bare 10 prosent av de over 60 sier det samme.