Telia stoppet 30 millioner svindelsamtaler i første kvartal
I løpet av januar, februar og mars stoppet Telia 30 millioner svindelforsøk rettet mot norske mobilkunder. Telias ferske svindelfiltre stopper svindlerne, som nå forsøker nye veier inn til kundene. Resultatet er en sterk økning i problematiske robotanrop fra europeiske numre. Her er oversikten over hva Telia har stoppet.
For årets tre første måneder ser Telia at de ferske filtrene i nettet gjør at svindlerne forsøker nye måter å nå frem til norske mobilkunder på. Eksempelvis lanserte Telia i november sammen med de andre norske operatørene en felles løsning som stopper spoofing, svindelmetoden som innebærer at det originale nummeret det ringes fra «viskes ut» og erstattes med et norsk nummer tilnærmet etter eget ønske. Løsningen er svært effektiv:
– Antall blokkerte spoofing-samtaler går ned sammenlignet med forrige kvartal fordi svindlerne forsøker seg i mindre grad og har begynt å forstå at misbruk av norske nummer ikke fungerer, forteller Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge. – Samtidig registrerer vi en sterk økning i misbruk av europeiske numre som brukes til «robotanrop». Disse fanges opp av vårt wangiri-filter, men noe kan slippe gjennom, og vi advarer nå mot europeiske numre. (hf)