Flytrafikken til og fra Norge kan bli berørt av dataproblemer i flere land, melder Avinor. Men driften går stort sett som normalt på norske flyplasser.
Dataproblemer rammet flytrafikken i flere land fredag. Problemene skyldes en mislykket programvareoppdatering fra selskapet Crowdstrike. Avinor benytter ikke sikkerhetsleverandørens tjenester og er ikke rammet, opplyser de i en pressemelding.
Flyselskapet SAS meldte til NTB om problemer med sine bookingsystemer som følge av dataproblemene tidligere i dag.
Flyselskapet Norwegian sier de ikke bruker programvaren som har forårsaket problemene, men at de opplever forsinkelser.
– Per nå er det forsinkelser og innstillinger som følge av at flyplassene i Berlin og Amsterdam er midlertidig stengt, forteller pressekontakt Eivind Hammer Myhre i Norwegian til NTB.
Avinor har mottatt meldinger om at flere flyplasser opplever betydelige problemer i forbindelse med dataproblemene. Blant annet er Göteborg Landvetter (GOT) og Amsterdam Schiphol (AMS) rammet.
– Det betyr at reisende fra noen land til Norge kan bli forsinket, og at fly til Norge, og Oslo lufthavn spesielt, kan bli kansellert. Dette er informasjon flyselskapene vil ha oversikt over, skriver Avinor.
Reisende fra norske flyplasser kan inntil videre møte som normalt. Flyselskapene vil melde fra til sine passasjerer direkte, dersom det blir endringer.
Forbrukerrådet minner om at forsinkelser og innstillinger, også på grunn av datatrøbbel, gir passasjerer rett til å bli ombooket til ny flyging så fort som mulig.
– Folk må likevel være bevisste på at denne typen feil vil kunne føre til følgeforsinkelser, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Ved forsinkelser over tre timer vil folk ha rett på gratis mat og drikke, samt hotellovernatting dersom det blir nødvendig. Dersom du må dekke dette selv, har du rett på utleggene dine refundert.
Siden hendelsen er av en ekstraordinær karakter, vil du ikke ha rett på erstatning etter standardiserte satser.