Viaplay varsler reklame-abonnement
Viaplay har varslet at de i løpet av året skal lansere et strømmeabonnement med reklame. Samtidig vil de gjøre det vanskeligere å dele ett abonnement med andre.
Planene for det nye strømmeabonnementet ble kjent da selskapet torsdag presenterte sitt resultat for fjerde kvartal i fjor, melder Kampanje.
– Vi jobber med å utvide vårt digitale varelager så raskt som mulig, sier konsernsjef Jørgen Madsen Lindemann.
Strømmeselskapet følger dermed i fotsporene til TV 2, Disney+ og SkyShowtime, som alle har lansert eller planlegger å lansere strømmeabonnement til en rabattert pris i bytte mot reklamevisninger. Ifølge Kampanje er det også ventet at Warner Bros, Discovery og Max vil ha et reklame-alternativ når de lanseres i Norge i år.
Viaplay mistet nesten 40.000 abonnementer i Norden i fjerde kvartal, samtidig som de økte prisene. Håpet deres er at en reklame-variant kan snu utviklingen og øke selskapets reklameinntekter.
Samtidig varsler Viaplay-sjefen grep for å slå ned på passord-deling utenfor egen husholdning, i lignende stil som Netflix.
– Det er noe vi ser på, og vi lærer så mye vi kan av dem. Dette er noe vi vil rulle ut allerede i år, sier han.