DIGITALISERING OG OFFENTLIG IT

Hva kan vi lære av de offentlige IT-suksessene?

Norge ligger langt fremme på offentlige digitale løsninger. Hva kan vi lære av digitaliseringssuksessene til Nav og Skatteetaten når offentlig sektor nå skal ta i bruk kunstig intelligens?

– De fleste av oss tar de offentlige digitale suksessene for gitt. Det bør vi ikke, skriver Michael Jacobs, nordensjef i Crayon.
– De fleste av oss tar de offentlige digitale suksessene for gitt. Det bør vi ikke, skriver Michael Jacobs, nordensjef i Crayon. Foto: Marianne Gjessing
Michael Jacobs, sjef for Crayon i Norden
14. aug. 2023 - 14:17

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

Mange har i løpet av sommeren stiftet bekjentskap med offentlige papirskjemaer og byråkrati på utenlandsferie. Hvis vi er så uheldige å bli syke eller må betale lokale skatter og avgifter, er det som å sette seg inn i en tidskapsel. Det er nok en del ledere som fortsatt husker de nitide prosessene ved innlevering av selvangivelsen i forrige årtusen. Bilag måtte spares på, og det var en stor jobb å hente inn relevant informasjon fra banker, arbeidsgivere og ulike statlige forvaltningsorganer. Det var også ofte slik at hvis man mistet en kvittering, ble skatten desto høyere. Liknende tilstander er ikke uvanlig i utlandet. 

Innbyggere og næringsliv i andre land har mye å misunne oss, og det er ikke bare utviklingsland som sliter. Tyskland ligger for eksempel milevis bak Norge innen digitalisering av offentlige tjenester, og landets offentlige forvaltning er i ferd med å kvele økonomien. Men de fleste av oss tar de offentlige digitale suksessene for gitt. Det bør vi ikke. Nå når KI står for døren, bør vi spørre oss hva hemmeligheten bak de offentlige IT-suksessene består i.

Representanter for selskapene og etatene i Danmark som har kommet frem til den nye veilederen.
Les også

Dansk samarbeid om retnings­linjer for ansvarlig bruk av KI-assistenter

For ankomsten av ChatGPT har for alvor fått ledere både i privat og offentlig sektor til å åpne øynene for mulighetene som finnes ved riktig bruk av KI. Fenomenet med KI har riktignok vært utviklet de siste 7-8 årene, men det er først nå at allmennheten har begynt å snakke om det. Potensialet er enormt, og vi kan med riktig bruk av KI få en offentlig sektor som gjør langt mer med færre ressurser.

Eksemplene på tidsbesparelse begynner allerede å strømme inn. En foreleser ved Høyskolen Christiania sensurer eksamensbesvarelser minst dobbelt så fort, og screeningprogrammet for  brystkreft har tatt i bruk KI med svært lovende resultater.

Hvem er best i klassen innen det offentlige? Skatteetaten og Nav er kanskje de to offentlige etatene som har utnyttet teknologi best de siste 20 årene i Norge. De har hatt ledelse som har satt teknologi i fokus og jobbet systematisk og riktig med prosessene.

Dette har skapt en kultur som fremmer innovasjon og digitalisering, noe som har ført til effektive og brukervennlige tjenester. Det er avgjørende at ledere i offentlig sektor ser verdien av kunstig intelligens og gir den nødvendige oppmerksomheten og ressursene.

– Det har vært mange store ord om KI i det siste. Nå er det på tide å snu oppmerksomheten til fagfolkene våre, sette i gang med utprøving og se om vi finner områder der KI og annen spennende teknologi kan gi oss gevinster, skriver Skatteetatens IT-direktør Jørn Leonhardsen.
Les også

Digitalisering: Mer styring fra toppen er feil svar

Vi må også huske at man selv ikke må være så smart som leder. Ofte handler god IT-utvikling om å gi rom og tillit til ildsjelene. Ved å gi disse talentfulle medarbeiderne frihet, ansvar og støtte, er det mulig å realisere potensialet i ny teknologi.

Suksess avhenger også av at man kontinuerlig lærer av hverandre. Historisk har ledere i offentlig sektor gjerne sittet i hver sin silo og utviklet omtrent de samme tjenestene. På vei inn i den nye KI-verdenen har vi derfor lyst til å rose initiativet fra NORA.ai og Digitaliseringsdirektoratet, som har utarbeidet en oversikt over KI-prosjekter i offentlig sektor. Listen er overraskende lang og inneholder alt fra Postens autonome robot, som skal kunne kjøre på fortau og i miljøer med ny trafikk, til Avinors KI-prosjekter for bedre pakking av bagasje. Vi finner også en rekke helseforetak på listen med ulike KI-prosjekter knyttet til bedre behandlingsmetoder, samt kunstig intelligens brukt i beslutningsstøtte for å sette mer nøyaktige diagnoser.

Offentlig sektor står foran kanskje det største paradigmeskiftet i utviklingen av IT-tjenester noensinne. Da er det viktig å ha i bakhodet hva som faktisk har vært de største suksessene så langt, men også å bygge ned barrierene for å samarbeide på tvers av fagfelt og sektorer. Gjennomføres innføringen av KI på riktig måte, vil det gjøre norsk offentlig sektor mer robust til å møte fremtidens krav. En sterk digital offentlig sektor vil være avgjørende for vår velferd de neste tiårene!

Digitaliseringsminister Karianne Tung har valgt sin egen hjemby for fremleggelse av regjeringens nye strategi.
Les også

Legger frem over 100 tiltak: Her er de fem viktigste

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.